Vissen spotten en discovering Aarhus - Reisverslag uit Silkeborg, Denemarken van Dionne Tuil - WaarBenJij.nu Vissen spotten en discovering Aarhus - Reisverslag uit Silkeborg, Denemarken van Dionne Tuil - WaarBenJij.nu

Vissen spotten en discovering Aarhus

Door: Dionne

Blijf op de hoogte en volg Dionne

15 Mei 2017 | Denemarken, Silkeborg

Hoi!

Wat is deze week snel voorbij gegaan, voor ik het weet zit ik weer in Nederland! Dat vooruitzicht mag van mij nog even wegblijven. Gelukkig kan ik jullie weer bijpraten over het afgelopen weekend.

13 mei, lørdag
Vandaag was het tijd om eerst uit te slapen om vervolgens naar de Aqua te gaan, wat gister helaas niet meer kon omdat we zo laat terug waren. We gingen rond half 11 naar de Aqua toe op de fiets en het weer was echt heerlijk! Op de fiets had ik al spijt dat ik mijn jas had aangedaan. We hadden van Marijke en Preben gratis kaartjes gehad in de hoop dat die nog geldig waren. Aangekomen bij de Aqua stonden wij bij de kassa en hoopten dat wij gratis naar binnen konden, anders moesten wij 20 euro betalen en dat hadden we er niet echt voor over, tja ook hier weer die gierige Hollanders. Dit was nergens voor nodig, want we konden gratis naar binnen, was dat even mooi meegenomen. Ze hebben een binnen en buitengedeelte, toen we aankwamen waren ze net bezig met het voeren van de otters. Wij hebben eerst het binnengedeelte gedaan. In het midden stond een grote bak met vissen die je wel mocht aanraken, maar niet mocht oppakken, he wat jammer nou ik wilde net een vis eruit oppakken. Just kidding, mij niet gezien hoor ik ga mooi niet vissen aanraken. Ze hadden er echt van alles zitten. Van binnenuit kon je kijken naar de vissen die buiten zwommen, er zaten ook een paar rare beesten tussen, eentje met een centenbakkie wat er heel mooi uit zag. Beneden hadden ze nog meer, hier bleken de aalen en schildpadden te zitten. Echt wat zijn de aalen voor vieze beesten, ook al zaten ze in een gesloten bak ik liep er met alle liefde met een grote boog omheen. Toen wij bij de schildpadden gingen kijken, leek het echt alsof er een of andere monsterschildpad zwom tussen de andere schildpadden. Ik heb nog nooit zo’n rare schildpad gezien en ik vond het ook erg vies. Tijd om naar boven te gaan dus. Boven hadden ze alle kikkers en slangen zitten, bahbah. Als je mij kent weet je dat ik kikkers echt vre-se-lijk vind en heel hard gil als ik ze opeens zie zitten. Niet gek dat ik hier al heel snel klaar mee was. Nog een verdieping naar boven hadden ze een tour door het landschap van Denemarken. Hier kon je ook een spel doen dat je moest vliegen als een vogel en vissen moest vangen, hier was ik echt heel slecht in. Je had ook nog een spel waarbij je ervoor moest zorgen dat de vis de finish zou bereiken. Dit was meer voor mij weggelegd. Had ik bijna de finish bereikt, kon die vis niet meer langs het riet, kut vis. Toen was het tijd om naar buiten te gaan, hier hadden ze otters, wasbeertjes, ooievaars, hertjes?, bevers, een zwijn. Ja wat eigenlijk nog meer? Nadat wij dit gezien hadden kwamen wij aan bij het kindergedeelte (JAAAAAA), waarbij de kinderen (en ik ook) met water konden spelen. Er konden dammen gebouwd worden, mensen nat gespoten worden, water laten draaien door het waterrad. Ook hadden ze een klimbos, waarbij ik samen met Stephanie een voorproefje heb gedaan van de obstacle run. Echt jongens, ik heb mij uitgeleefd. Daarna gingen we nog over de brug wiebelbrug waar water onderlag. Ieder kind van 4/5 jaar kreeg het voor elkaar om droog over die brug te komen. Drie keer raden wat er bij mij gebeurd…
Bij de laatste stap om van de brug af te komen, zet ik mijn voet zo dat hup mijn hele broek nat was. Gelukkig was het mooi weer. We hebben in het park nog geluncht en keken daarna nog bij de het voeren van de wasbeertjes. Hierna was het tijd om de stad in te gaan, want we hadden afgesproken met Lauren om wat te gaan drinken. Lauren is een Engelse student die hiervoor drie maanden in het ziekenhuis zat. We hebben we op het terras gezeten bij het meer. Hier waren ze bezig met een best wel aparte sport. Het zo gehete Kajakpolo. Vraag mij niet hoe of wat, het enige wat ik weet is dat het er grof aan toegaat en mensen soms bijna letterlijk uit de kajak worden gemept. Toffe sport wel. We hebben nog boodschappen gedaan, want het was pizzatijd vanavond. Eenmaal thuis aangekomen was het tijd om te gaan zwemmen. Stephanie en ik hadden elkaar beloofd in de Aqua om te gaan zwemmen in het meer. Ja verklaar ons voor gek, maar he het was mooi weer en we moeten wel kunnen zeggen dat wij hier gezwommen hebben. Uiteindelijk zijn wij naar het meer gegaan en hebben we gezwommen. Dit was echt bizar koud, het was zo koud dat wij opeen gegeven moment onze voeten niet meer voelde. We hebben toen nog op de steiger gezeten en genoten van het mooie weer. ’s Avonds was het tijd om brood te bakken, want Marijke had dit meel speciaal voor mij gekocht (glutenvrij eten lekkaaah..). Wij dachten 1 broodje te maken, maar er werd gezegd neee doe het hele pak maar. Oke prima, dit pak was 1,4kg meel, klein gokje dat het veel brood zou gaan worden zo. Tijdens het maken hebben wij helemaal in een deuk gelegen omdat het zo belachelijk veel was. Uiteindelijk zijn het ook gewoon 4 grote broden geworden. Na het maken moest het nog rijzen en zijn wij het songfestival gaan kijken. Nadat het brood gerezen was moest het nog 45 minuten in de oven, nu maar hopen dat het lekker is.. De uitslag van het songfestival hebben wij niet meer gekeken, maar Portugal zou echt nooit kunnen winnen. Dit bleek toch anders te zijn afgelopen maar goed..

14 mei, søndag
Mors dag, happy mothersday mom! Vandaag moesten wij bijtijds op om naar Aarhus te gaan. We hadden afgesproken om samen met Stinne, een Deense student, op pad te gaan. Zij zou ons Aarhus laten zien. Om kwart voor 9 hadden wij de trein gepakt en na een kleine 40 minuten waren wij op de plek van bestemming. Dit treinritje kostte ons toch mooi 12 euro per persoon. Mag ik terug naar Nederland met gratis OV en korting in het weekend? We zijn onze dag in Aarhus begonnen bij Den Gamle By, dit is de oude stad. Hier was te zien hoe Denemarken er vroeger uit zag. Ook liepen er mensen in de oude klederdracht rond. In de huisjes zaten er ook poppen, maar deze poppen leken zo echt dat ik mij iedere keer weer kapot schrok als er een pop mij opeens aankeek. Ik had ook telkens had idee dat ze alsnog gingen bewegen, goed geweten heb ik ook.. Dit stukje cultuur snuiven vond ik prima. In de oude stad hadden ze ook nog een hele tour gemaakt om te laten zien hoe Aarhus is ontstaan. Nadat wij klaar waren, was het tijd om naar de shoppingmall te gaan en te lunchen. Stinne had kortingskaartjes meegebracht om te gebruiken bij het restaurant, 2 for 1 kijk dat is nou nog eens handig. Het was een lopend buffet met echt van alles en nog wat. Je kon hier echt heerlijk eten en het was voor Deense begrippen goedkoop. Toen was het tijd om de shoppingmall te gaan verkennen. En nee ik heb niks gekocht, wat voor mijn doen knap is :). Nadat we de shoppingmall gezien hadden, gingen we met auto naar het nieuwe gedeelte van Aarhus. Ze zijn volop aan de weg bezig en ook met het bouwen van nieuwe wijken. Hierdoor was het even zoeken maar we hadden het gevonden en hebben we die spierwitte flatgebouwen gezien. Eerlijk gezegd zou ik er echt niet willen wonen, maar je hebt wel een mooi uitzicht op de zee en aan de andere kant de mooie havenindustrie, lovely! We hadden afgesproken om naar de flea market te gaan en daar rond te lopen. Voor deze flea market moest je entree betalen, maar het was echt bizar groot. Ik heb mijn ogen uitgekeken, maar ik snap niet dat mensen daar überhaupt iets kunnen vinden, alles ligt door elkaar en het is naar mijn idee gewoon allemaal zooi. Maar goed genoeg mensen die het wél leuk vinden en dat is maar goed ook anders komen die verkopers nooit van hun spullen af. Nadat wij hier denk ik anderhalf uur hebben rondgelopen, gingen we naar de dieren toe. Dit was een groot park waar de herten of reeën of gewoon dieren konden rondlopen. Iemand die mij het verschil kan uitleggen tussen een hert en een ree? Levensvragen dit hoor jongens. Maar goed wij gingen dieren voeren, met onze zak gekochte wortelen gingen we naar binnen en kwamen de dieren onderhand op je afgestormd. Ze lijken wel op mij, ze zien eten en denken ETENNNNNN!! Ze waren echt heel erg tam en je kon ze makkelijk aaien. Ik beet de wortelen telkens af, omdat ze anders gewoon die hele wortel in hun mond namen. Toen ik dit deed werd het onderhand uit mijn mond gepakt, dat was nou net niet wat ik wilde. Omdat ze zo tam waren, was het natuurlijk ook tijd om selfies te maken met ze. Dit vonden zij eigenlijk niet een geslaagd plan en ze draaiden dan ook direct hun hoofd om, behalve als je eten had. Ha eten maakt altijd alles beter zeggen ze toch. Nadat onze wortelen op waren gingen we over op blaadjes. Na een workout om een tak met blaadjes van de boom af te hebben gekregen was dit binnen no-time op. We besloten toen om naar de overkant te lopen en daar op een makkelijkere manier takken met blaadjes te pakken. In dit stukje bos had je een heel mooi uitzicht op de zee, wel door de bomen heen, maar het was wel mooi om te zien. Na nog een tijdje bij de dieren te zijn gebleven bracht Stinne ons weer bij het station en gingen wij weer op naar Silkeborg. Voordat wij bij het station waren uitgekomen hadden we de meest toeristische route genomen die er maar was, want ze was een soort van de weg kwijt. Ze hoopte op een andere weg uit te komen, maar dit bleek een totaal verkeerde weg te zijn. Hierdoor kwamen we wel langs het kasteel waar de koningin verblijft in de zomer. ’s Avonds gingen we nog een film kijken, voordat de film gestart kon worden, moest eerst de tv gemaakt worden. Toen de tv het eindelijk deed, deed die hele fijne dvd-speler het natuurlijk niet. Ik met mijn technische oog natuurlijk gekeken hoe het zat en uiteindelijk konden de film gestart worden. Ouderwets genieten met een avondje Sex and the City!

Liefs en tot de volgende keer!
Dionne

  • 20 Mei 2017 - 09:25

    Omavantuil:

    Hallo Dionne.
    Wat waren dat weer prachtige foto`s, het is een heel mooi land.
    Nu zitten de 14 dagen er al weer op.
    Ik geloof dat het wel goed is bevallen.
    Nu nog 1 nacht slapen, dan ben je weer thuis.
    Dikke knuffel Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dionne

Ik ben door school geselecteerd om twee op uitwisseling te gaan naar Denemarken voor het ENM programma. Middels deze blog wil ik jullie graag op de hoogte houden van mijn avonturen!

Actief sinds 10 Mei 2017
Verslag gelezen: 432
Totaal aantal bezoekers 5692

Voorgaande reizen:

07 Mei 2017 - 21 Mei 2017

ENM uitwisseling

Landen bezocht: